Kalkulačka obchodnej prirážky

Kalkulačka obchodnej prirážky vypočíta sumu, ktorú obchodník pridá k nákupnej cene tovaru alebo služby, aby si mohol pokryť náklady. Vyjadruje sa v percentách oproti nákupnej cene.


Ako používať kalkulačku obchodnej prirážky

Pre výpočet obchodnej prirážky potrebujeme zadať dva parametre a to predajnú cenu výrobku alebo služby a nákladovú cenu a následne klikneme do “Vypočítať”. 

Kalkulačka vypočítava hodnoty vo vzorci aj opačne, ak napr. poznáme obchodnú prirážku, predajnú cenu a chceme vypočítať nákladovú cenu. Kalkulačka prepočíta jednoduchou zmenou variácie vzorca ostatné hodnoty.  

Vzorec obchodnej prirážky

Obchodná prirážka = (predajná cena – nákladová cena) / nákladová cena x 100

kde:

  • “predajná cena – nákladová cena” predstavuje rozdiel medzi tým, za koľko tovar predávame a tým, koľko nás stálo je vytvorenie alebo obstaranie (z pohľadu nákladov). Tento rozdiel predstavuje pridanú hodnotu (prirážku),
  • “/ nákladová cena” = tento rozdiel sa vyjadruje ako podiel vzhľadom na nákupnú cenu (koľkokrát je rozdiel väčší než nákupná cena),
  • “x 100” = výsledok prepočítavame na percentá.

Príklad: Ak Nákupná cena tovaru je 10 eur a predajná cena je 15 eur, tak obchodná prirážka predstavuje (15-10) / 10 x 100 = 50 %. 

Význam obchodnej prirážky

Historicky vznikla obchodná prirážka ako nástroj na pokrytie:

  • prevádzkových nákladov (napr. na nájomné prevádzky, miezd zamestnancov, marketingové náklady,…),
  • rizík spojené s obchodovaním (sezónne straty, pokles dopytu, defektné tovary nepredajnosť tovaru,…),
  • zisku, ktorý motivuje podniky a jednotlivcov k činnosti generujúce zisk.

Faktory určujúce výšku obchodnej prirážky

  • odvetvie a trh – luxusné tovary majú vyššiu prirážku, zatiaľ čo bežné produkty (napr. potraviny, lieky) majú spravidla nižšiu,
  • dopyt a ponuka – v prípade ponuky prevyšujúcej dopyt je prirážka nižšia a naopak,
  • konkurenčné prostredie – početní konkurenti tlačia obchodnú prirážku nadol,
  • prevádzkové náklady – vyššie náklady vedú k vyšším prirážkam,
  • sezónnosť – v sezóne vyššieho dopytu (napr. počas Vianoc) môže prirážka stúpať.

Obchodná prirážka je dôležitá pre udržateľnosť podniku, ktorá pomáha pokryť náklady a dosahovať zisk. 

Výška obchodnej prirážky nám ďalej pomáha pri finančnom plánovaní (pre kontrolu nákladov a výnosov) a tiež pri porovnávaní výkonnosti, kedy vieme určiť ziskovosť medzi produktami, službami, časťami sortimentu ale aj pobočkami.

Kritika obchodnej prirážky

Väčšina firiem sa pokúša udržať svoju obchodnú prirážku čo najvyššiu, čo dáva zmysel, ale na trhu existujú tlaky, ktoré znižujú % obchodnú maržu (napr. nezohľadňovanie elasticity dopytu, konkurenčné prostredie alebo aj samotnú vnímanú hodnotu zákazníkmi). 

Obecne platí, že obchodná prirážka môže byť do určitej miery zavádzajúca a nevhodná pre dynamické cenové prostredie, kde je potrebné viac analyzovať trh a používať viac metrík pre určenie ziskovosti firmy a jej predaja produktov.

Zdroje:

  • KAUFMAN, Josh. 10th anniversary edition. 2021. Osobný kurz MBA. Vydanie: Bratislava, Easton books. ISBN 978-80-8109-420-0
  • MICHNÍK, Ľubomír, et al. Ekonomická encyklopédia: slovník A-Ž. Obchodné rozpätie. 1. vyd. Bratislava : Sprint, 1995. ISBN 80-967122-2-5