ROI kalkulačka
ROI kalkulačka slúži na výpočet návratnosti investície. Pomáha nám určiť, aký zisk alebo stratu sme dosiahli v porovnaní s pôvodnou investíciou.
Ako používať ROI kalkulačku
Zadajme počiatočnú investíciu, konečnú hodnotu investície po jej zhodnotení (znehodnotení) a nepovinne môžeme zadať dodatočné náklady. Následne klikneme do tlačidla “Vypočítať” a kalkulačka vypočíta ROI v %.
Kalkulačka vypočíta aj iné premenné podľa úpravy vzorcov: ak napr. poznáme ROI, ale chceme dopočítať aká bude počiatočná investícia.
Do vstupných polí zadávame čísla bez znakov.
Čo je ROI (návratnosť investície)
Keď do niečoho investujeme, tak očakávame, že nám to prinesie viac hodnoty, ako je suma, ktorú sme za to zaplatili.
Návratnosť investície (ROI – Return of Investment) je hodnota vytvorená investíciou času a finančných zdrojov.
Väčšina ľudí uvažuje o ROI z hľadiska peňazí: ak do niečoho investujeme 1 000 eur a zarobíme 100, je to 10% návrat investície. Vypočítané ako (1100 – 1000) / 1 000 = 0,1 alebo vyjadrené v percentách 10%. Ak je naša ROI povedzme 100 %, znamená to, že sme zdvojnásobili svoju počiatočnú investíciu.
Návratnosť investície nám môže pomôcť rozhodnúť sa medzi dvoma súperiacimi alternatívami.
Ak vložíme svoje peniaze na terminovaný účet, naša návratnosť je daná úrokovou sadzbou poskytnutou banky za držanie našich peňazí. Prečo by sme mali vkladať naše peniaze na účet, ktorý poskytuje 3% úrokovú sadzbu, keď ich môžeme dať na účet druhej banky pri 3,5% úrokovej miere s rovnakými poplatkami?
Návratnosť každej investície je vždy v priamom vzťahu k cene. Čím viac minieme (z hľadiska času a peňazí), tým nižšia je naša návratnosť. Kúpa nehnuteľnosti alebo dosiahnutie univerzitného titulu nie sú výhodné, ak za ne zaplatíme príliš veľa.
Každý odhad návratnosti je špekulatívny – nikdy totiž nevieme, ako sa to v skutočnosti vyvinie. Výpočet návratnosti je cvičenie v predvídaní budúcnosti, čo v zásade nie je možné.
Svojou ROI si môžeme byť istý až vtedy, keď do niečoho investujeme a vrátia sa nám peniaze.
Pred každou investíciou musíme vždy počítať s rizikom, že niečo môže zlyhať bez ohľadu na to, aká priaznivá sa javí ROI.
ROI môže byť za určitých okolností aj záporné. Záporné ROI znamená, že investícia bola stratová, to znamená, že náklady na investíciu presiahli jej konečnú hodnotu.
Príklad ROI:
Počiatočná investícia: 1 000 eur
Konečná hodnota investície 200 eur
Dodatočné náklady: 300 eur
ROI = (200 – 1 000 – 300) / 1000)) x 100 = -1100/1000 x 100 = -1,1 x 100 = – 110%. To znamená, že sme stratili 110% z pôvodnej investície.
Vzorec pre výpočet ROI
ROI = ((Konečná hodnota investície – Počiatočná investícia – dodatočné náklady) / Počiatočná investícia)) x 100
Využitie ROI
Metriku používame vo finančných, marketingových alebo predajných reportoch pre vyhodnotenie investícií.
Napr. v online reklamných platformách (Google Ads) môže byť KPI (Key Performance Indicator) ukazovateľom pre online kampane spolu s metrikou ROAS.
Zdroje:
- KAUFMAN, Josh. 10th anniversary edition. 2021. Osobný kurz MBA. Vydanie: Bratislava, Easton books. ISBN 978-80-8109-420-0
- What is return of investment (ROI) and how to calculate it: https://www.investopedia.com/terms/r/returnoninvestment.asp